Nekalé obchodné praktiky predstavujú akékoľvek konanie alebo vynechanie podnikateľských subjektov, ktoré sú v rozpore s profesionálnou náležitosťou a majú za následok alebo môžu mať za následok narušenie hospodárskej súťaže a poškodenie záujmov spotrebiteľov. Tento termín zahŕňa široké spektrum činností, od zavádzajúcej reklamy, cez skryté poplatky, až po falošné zľavy.
Príklady nekalej obchodnej praktiky:
- Klamlivé konanie:
- Falošné tvrdenia o vlastnostiach tovaru alebo služby
- Skrytie dôležitých informácií
- Vytváranie falošných recenzií
- Agresívne konanie:
- Vyvíjanie nátlaku na spotrebiteľa
- Obťažovanie spotrebiteľa
- Využívanie jeho zraniteľnosti
SNOP smernica, čiže Smernica Európskeho parlamentu a Rady o nekalých obchodných praktikách voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, stanovuje jednotné pravidlá boja proti týmto praktikám na ochranu spotrebiteľov v rámci EÚ. Cieľom smernice je nielen ochrana spotrebiteľov, ale aj zabezpečenie spravodlivej hospodárskej súťaže medzi podnikmi, čím sa podporuje integrita vnútorného trhu. Smernica identifikuje konkrétne nekalé praktiky, ktoré sú vždy zakázané a dáva test zavádzania, ktorý umožňuje posúdiť, či konkrétne konanie môže byť považované za nekalé.