ESG správa o udržateľnosti

Jedným z najčastejších mýtov o ESG je ten, že sa týka iba veľkých firiem. Nie je to pravda. Reportovanie ESG dát musia brať vážne aj malé a stredné firmy, ak si chcú zachovať konkurencieschopnosť a pozíciu v dodávateľských reťazcoch veľkých firiem. Čo ESG reporting znamená konkrétne pre vašu firmu? Zistite, kedy a ako s ním máte začať pracovať.

Z článku sa dozviete:

  • Začíname s ESG reportingom – vedieme analýzu dvojitej významnosti.
  • Prečo ESG nie je voľba ale nutnosť aj pre malé a stredné podniky?
  • Agenda ESG – čo musíte zistiť vo firme úplne na začiatku.

Podstata ESG spočíva v povinnosti firiem dátovo zachytiť a pravidelne zverejňovať udržateľné praktiky. V minulosti bolo ESG spájané iba s veľkými korporáciami – vnímali sme správy o udržateľnosti u bánk, maloobchodných reťazcov či nadnárodných značiek. Legislatíva v tejto oblasti však urobila tento rok veľký skok. 

ESG pre malé a stredné podniky – nutnosť, nie voľba

Podľa CSRD smernice (prenesenej v máji 2024 do slovenskej legislatívy hlavne v podobe novely zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve) sa ESG povinnosti postupne rozširujú na ďalšie firmy. Hoci povinnosť ESG reportingu sa v prvých fázach (obdobie 2024 – 2025) týka veľkých podnikov, na výber nemajú ani malé a stredné. A prečo by mali začať s ESG už teraz?

V dnešnej dobe už slovenské firmy nemôžu odkladať výzvy spojené s udržateľnosťou. Náklady za ich nečinnosť v tejto oblasti sa totiž môžu vyšplhať do výšin. Finančné straty môžu siahať až k miliónom eur, či dokonca postaviť firmu pred existenčnú otázku. Celú analýzu Náklady podniku za nečinnosť. Ignorovanie výziev v oblasti ESG ohrozuje budúcnosť firiem si môžete zadarmo stiahnuť z nášho webu.

Takže ak chcú malé a stredné slovenské firmy zostať dlhodobo konkurencieschopné a v pozícii dodávateľa pre veľké firmy, musia už teraz začať s vlastným ESG reportingom (čiže vykazovaním udržateľnosti). Ale ako?  Pre všetky firmy – malé či veľké – platia rovnaké princípy ako na začiatku postupovať.

ESG – ako s ním začať?

ESG je udržateľnosť postavená na dátach a jasných pravidlách. Aj vy preto postupujte od začiatku systematicky:

Najprv zistite, či resp. kedy sa vašej firmy priamo dotkne povinnosť ESG reportingu podľa smernice CSRD. S tým vám pomôže naša prehľadná infografika – časová os ESG povinností pre firmy. 

Ak máte v tomto jasno, položte si úplne základné otázky, ktoré vám pomôžu rýchlo vyhodnotiť, kde sa vaša firma nachádza dnes v súvislosti s ESG:

  • Vyriešte personálne a kapacitné otázky – kto vo vašej firme bude zodpovedný za ESG agendu? Potrebujete nového interného kolegu, prípadne väčší tím, alebo vám bude viac vyhovovať externý poradca? 
  • Zbierate už firemné dáta z oblasti udržateľnosti alebo je to pre vás úplne nová agenda, kde začínate od nuly? Ako zabezpečíte presnosť a spoľahlivosť zhromaždených ESG dát? Aký nástroj použijete na zber dát? Bude to obyčajný excel v cloude alebo špecializovaná aplikácia typu SmartHead
  • Kto sú zainteresované strany (stakeholderi) v oblasti ESG pre vašu firmu? 

Ak ste sa zorientovali v časovej osi ESG povinností a prebrali základné otázky ohľadom personálnych kapacít a zberu ESG dát, pristúpte k tvorbe samotného ESG reportingu.

Náš tip: Zaujíma vás ako fungujú špecializované aplikácie na automatizovaný zber ESG dát? Pozrite si tretí diel našej série ESG pre Zelenáčov, v ktorom prinášame ukážku, ako si môžu firmy urobiť prvú fázu ESG reportingu – analýzu dvojitej významnosti – pomocou softwaru SmartHead.

ESG znamená udržateľnosť postavenú na dátach a jasných pravidlách. Aj vy preto postupujte od začiatku systematicky. Zistite, či resp. kedy sa vašej firmy priamo dotkne povinnosť ESG reportingu. Vyriešte personálne a kapacitné otázky. Vytvorte systém zberu firemných dát z oblasti udržateľnosti. Zdroj obrázku: Shutterstock

ESG reporting začína analýzou dvojitej významnosti

Správnym postupom ako začať s ESG reportingom, je podľa smernice CSRD uskutočnenie tzv. analýzy dvojitej významnosti (nazýva sa aj analýza dvojitej materiality – z anglického Double Materiality Assessment). Pomocou tejto analýzy si firma hneď na začiatku ujasní, kde má jej podnikanie najväčšie dopady na životné prostredie a komunitu a v nadväznosti na to určí, akým témam a činnostiam sa v rámci reportingu udržateľnosti prioritne bude venovať. Povedané v jazyku ESG reportingu – firma nájde svoje významné (čiže materiálne) témy v udržateľnosti. 

Proces analýzy dvojitej významnosti možno rozdeliť na tri fázy.

Dopadová materialita v ESG

V prvej fáze sa sústredíte na nájdenie oblastí, kde má firma najväčšie dopady (pozitívne aj negatívne) navonok – na životné prostredie, ľudí a komunitu, čiže piliere E,S a G.  Ide o tzv. dopadovú materialitu. 

Tu je nutné zohľadniť veľkosť firmy, odvetvie, produkty, materiály, výrobné procesy a ďalšie faktory tvoriace práve váš core business model. Napríklad, pre slovenskú firmu vyrábajúcu nábytok môže byť materiálnou (relevantnou) témou získavanie dreva z certifikovaných zdrojov, znižovanie uhlíkovej stopy pri výrobe a férový prístup k svojim dodávateľom. Pre IT firmu môžu byť materiálnymi úplne iné témy – zaistenie transparentnej ochrany dát klientov, rovnosť a diverzita zamestnancov a podobne.

Finančná materialita v ESG

Súčasne však prebieha analýza dopadov aj opačným smerom (externé faktory vs. firma) – zisťujete riziká a príležitosti, ktoré sú pre vašu firmu spojené s udržateľnosťou. Spoločným menovateľom je tu finančné hľadisko. Analyzujete všetky ESG faktory, ktoré môžu mať podstatný vplyv na ďalší rozvoj podniku, finančnú situáciu, finančnú výkonnosť, peňažné toky či prístup k financiám.

V rámci “E” piliera napríklad medzi najčastejšie aktivity v tejto fáze analýzy patrí zmapovanie finančných rizík dopadu klimatickej zmeny na firmu. Pri “S” pilieri firma môže analyzovať budúci vývoj svojej pracovnej sily či dodávateľských reťazcov. V rámci “G” piliera môže ísť o posúdenie dopadov novej Green Deal legislatívy na chod firmy.

Dialóg so stakeholdermi

Neoddeliteľnou súčasťou analýzy dvojitej významnosti je tzv. stakeholder dialóg. V rámci tejto fázy musíte umožniť interným aj externým zainteresovaným stranám (vedenie firmy, akcionári, investori atd.) zapojiť sa do vašej firemnej udržateľnosti:

  • Stakeholderom predložíte prehľad významných ESG tém, rizík a dopadov, ktoré ste si predbežne zmapovali. 
  • Vaši stakeholderi tak dostanú možnosť, aby potvrdili alebo vyvrátili ich dôležitosť.
  • Finálny prehľad tém významných pre ESG reporting je tak výsledkom spolupráce naprieč celou firmou.
Dialóg so stakeholdermi

Nezabúdajte, že ESG od začiatku vyžaduje spoluúčasť zainteresovaných strán firmy – stakeholderov. Zdroj obrázku: Shutterstock

Úloha audítora v ESG reportingu

Jedným z cieľov ESG regulácie je postupne dostať nefinančné vykazovanie udržateľnosti na rovnakú úroveň ako finančné výkazníctvo. Preto má byť ESG report validovateľný a pripravený na auditovanie. Podľa aktuálnej legislatívy postačí pre ESG report tzv. limitované uistenie od audítora. To sa týka samozrejme len firiem, ktoré majú ESG reporting povinný, nie firiem, ktoré ho robia dobrovoľne. Štatutárny audítor s osobitnou licenciou pre oblasť udržateľnosti bude sledovať hlavne:

  • či sú vami zverejnené informácie o udržateľnosti v súlade s požiadavkami CSRD smernice a ESRS reportovacích štandardov
  • postup, ktorý vaša firma uplatnila pri výbere dát a informácií do ESG reportingu.

Druhý zmienený bod sa týka práve analýzy dvojitej významnosti, lebo tá predstavuje nevyhnutný predpoklad pre správny ESG reporting. 

Nezabudnite, že základom je proces.

Dôkladné zdokumentovanie procesu analýzy dvojitej významnosti je kľúčové pre zabezpečenie transparentnosti Vášho ESG reportingu a zároveň pre splnenie budúcich požiadaviek auditu.

Aj keď sa vaša firma venuje ESG reportingu dobrovoľne a nemusí svoj ESG report predložiť audítorovi, sledujte tento princíp – dbajte na to, aby boli celý postup analýzy dvojitej materiality ako aj následný zber ESG dát vo vašej firme zachytené v takej podobe, aby boli validovateľné

ESG KLUB – všetky vaše odpovede na jednom mieste

Máte pocit, že ESG reporting je natoľko komplexná oblasť, že sa v nej “strácate”? Rozumieme vám. Nie je reálne očakávať, že v oblasti ESG nájdete “jedného odborníka na všetko”. Ale zároveň pri tvorbe ESG reportu potrebujete skĺbiť poznatky a skúsenosti z praxe v rôznych disciplínach. 

Ako teda vyriešiť túto výzvu? Pripojte sa k členom ESG KLUB-u. Zastrešujeme na jednom mieste kvalitný networking a know how pre slovenské firmy v oblasti ESG. Členstvo v ESG KLUB-e tak môže byť tým prvým dobrým strategickým rozhodnutím, ktoré vašej firme ušetrí veľa času aj nemalé náklady v začiatkoch s ESG reportingom.

Autor

Milan Suchý

Milan má viac ako 10-ročné skúsenosti s riadením projektov v domácich aj zahraničných poradenských firmách. Pracoval aj v českej CIRA Advisory, kde mal na starosti interné PR, digitálny obsah a strategickú komunikáciu klientov v oblasti udržateľnosti. Jeho špecializáciou je cirkulárna ekonomika, ESG a udržateľný e-commerce. V ESG KLUBE sa venuje tvorbe obsahu, ako aj marketingovým aktivitám.

Hore